Welke aftrekposten u kunt gebruiken, hangt af van de bedrijfsruimte die u heeft. Hiervoor maakt het uit of u het pand waarin u werkt, huurt of heeft gekocht. Of dat u een deel van uw eigen woning als werkruimte gebruikt.
Huurt u een bedrijfsruimte? Dan mag u in uw aangifte inkomstenbelasting alle kosten die u voor deze bedrijfsruimte maakt aftrekken van uw omzet. Als u de btw over deze kosten aftrekt in uw btw-aangifte, dan moet u in uw aangifte inkomstenbelasting de kosten exclusief btw opgeven. Trekt u de btw niet af in uw btw-aangifte? Dan gebruikt u in uw aangifte inkomstenbelasting de kosten inclusief btw.
Bent u eigenaar van een bedrijfsruimte? Dan moet u voor de inkomstenbelasting eerst kiezen of het pand ondernemingsvermogen of privévermogen is. Als u uw eigen pand helemaal voor uw onderneming gebruikt, dan moet u het pand tot uw ondernemingsvermogen rekenen.
De keuze of de bedrijfsruimte tot het ondernemers- of privévermogen hoort, bepaalt vervolgens welke kosten u mag aftrekken in de aangifte inkomstenbelasting.
Gaat u een bedrijfsruimte kopen? Dit is een investering. Het kan zijn dat u recht heeft op investeringsaftrek.
Woont en werkt u in uw eigen woning of huurwoning? Met de rekenhulp Werkruimte in de woning van de Belastingdienst ziet u of de kosten van uw kantoor aan huis aftrekbaar zijn.
Download hier de meest recente versie van het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst en lees handige tips, informatie en handvatten om succesvol te ondernemen. Klik hier voor de versie van vorig jaar bij onze downloads.
Het CBS is samen met de Kamer van Koophandel volop bezig met de voorbereidingen van de herziening van de Standaard Bedrijfsindeling(SBI). De verwachting is dat de hernieuwde SBI per september 2025 geïntroduceerd zal worden en stap voor stap zal worden doorgevoerd. Check jouw bedrijfsgegevens in het handelsregister om ervoor te zorgen dat je de juiste SBI-code krijgt toegewezen.