Algemene voorwaarden zijn de regels die gelden bij een overeenkomst. Bijvoorbeeld als uw klant bij u een product koopt of een dienst afneemt.
Met algemene voorwaarden is het direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klant hebben. Uw klanten weten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld hoe het zit met garantie, aansprakelijkheid en betalen. En u kunt de risico's die u als ondernemer loopt verkleinen.
U bent niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen. Er zijn wel regels waar u zich aan moet houden. Zo mogen voorwaarden niet onredelijk zijn en heeft u informatieplicht.
U kunt algemene voorwaarden op verschillende manieren opstellen. U kunt ze zelf opstellen, een voorbeeldtekst gebruiken of de voorwaarden laten opstellen door een juridisch adviseur.
Sommige brancheorganisaties verplichten hun leden algemene voorwaarden te gebruiken. Bijvoorbeeld in de kinderopvang. Bij de Sociaal-Economische Raad (SER) staat een overzicht van branches met standaardvoorwaarden die leden moeten gebruiken.
Wat belangrijk is om te noemen in de algemene voorwaarden verschilt per bedrijfstak. Ook maken ondernemers soms aparte inkoopvoorwaarden en verkoopwaarden. Een aantal punten komt vaak in de algemene voorwaarden terug:
Uw algemene voorwaarden kunt u laten bewaren bij KVK of bij de rechtbank. Dat heet deponering. Dit is niet verplicht, maar kan soms handig zijn. Anderen kunnen de voorwaarden opvragen en u kunt altijd duidelijk bewijzen wat uw algemene voorwaarden zijn.
Lees meer over deponeren en opvragen van algemene voorwaarden bij KVK.
Uw algemene voorwaarden moeten duidelijk te begrijpen zijn voor uw klanten. Als u vooral in Nederland zakendoet, schrijft u ze dus in het Nederlands. Voor internationale klanten kunt u een vertaling maken.
Uw klanten moeten de algemene voorwaarden kunnen lezen voordat u de koopovereenkomst sluit. U kunt de voorwaarden dus niet pas leveren bij het product.
Heeft u een webshop? De regels voor een webshop zijn anders dan voor een fysieke winkel. Als u ook een fysieke winkel heeft, is het handig om aparte voorwaarden op te stellen voor uw webshop.
Klanten die online een product of dienst bij u kopen hebben wettelijk recht op 14 dagen bedenktijd. In deze 14 dagen kunnen zij van de koop of het contract af. Dit heet herroepingsrecht. Heeft u algemene voorwaarden voor uw webshop? Dat moet u de bedenktijd daarin zetten.
Vermeld in uw voorwaarden:
Als uw klant het product binnen de bedenktijd terugstuurt, moet u de aankoopprijs en de bezorgkosten terugbetalen. Noem in uw algemene voorwaarden ook voor wie de kosten van de retourzending zijn. U moet dit voor de verkoop laten weten.
Uw klanten moeten de algemene voorwaarden kunnen opslaan. Zodat ze later kunnen teruglezen welke voorwaarden golden op het moment van aankoop. Stel de voorwaarden daarom niet alleen als webpagina (in html) beschikbaar, maar bijvoorbeeld ook als pdf.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een checklist om te controleren of u aan de regels voldoet. Lees ook de regels voor online verkoop.
Mogelijk gemaakt door