Stap 1:  Over welke (unieke) kennis, vaardigheden en ervaring beschik je?

Begin bij jezelf! Waar ben je goed in, welke kennis en ervaring  heb je opgedaan. Wat is jouw ondernemers DNA? Om dit goed in beeld te krijgen, kan je de volgende acties ondernemen:

  • Doe een ondernemerstest (voor goed eigen beeld)
  • Durf anderen om persoonlijke feedback te vragen
  • Bestudeer je eigen CV en bijvoorbeeld je LinkedIn profiel en kijk naar je relevante werkervaring, opleidingen en vaardigheden

Je hebt nu inzicht in jouw persoonlijke eigenschappen, vaardigheden en kennis.

Stap 2: Welke problemen los je op met jouw kennis /ervaring (=behoefte)?

Bedenk nu goed wat je in de basis met jouw kennis en ervaring doet. Wellicht los je een probleem op, realiseer je kostenbesparing of weet je wegen te bewandelen die voor anderen onbekend zijn. Omschrijf heel concreet welke praktische vraagstukken jij oplost.

Je ontdekt wat jij voor een ander kan betekenen en wat jouw toegevoegde waarde is.

Stap 3: Wie hebben er te maken met bovenstaande behoeften / problemen (=doelgroep)?

Bedenk goed wie er concreet te maken heeft met bovenstaande behoefte / problemen. Deel ze indien wenselijk op in groepen (segmenteren) en geef hierbij een gedetailleerde omschrijving. Tip: beschrijf eens in detail jouw ideale klant!

Je ontdekt je doelgroep(en) en bijbehorende eigenschappen, kenmerken en specifieke behoeftes.

Stap 4: Welke verschillende oplossingen (lees: product/dienst) bied je voor problemen/behoeftes?

Dit is hoe jij je kennis en je vaardigheden richting de klant gaat inzetten Dit is jouw persoonlijke werkwijze en/of aanbod. Dit kan op verschillende wijze worden vormgegeven. Hoe beter en gerichter jouw aanpak (product / dienst) aansluit bij de behoefte van de klant(groepen), hoe groter de kans op succes.  Bedenk ook in welke vormen je jouw diensten aanbiedt. Alleen uurtje factuurtje of kan/ga je bijvoorbeeld totaalpakketten, abonnementen of andere vormen aanbieden?

Je beschrijft jouw werkwijze waarmee je het probleem bij jouw klant gaat oplossen.

Stap 5: Wat is het uiteindelijke resultaat als jij je dienst hebt geleverd?

Bedenk en beschrijf duidelijk wat jouw klant concreet overhoudt aan jouw inspanningen. Wat heb je tastbaar en/of niet tastbaar opgeleverd? Als het goed is, heb je voorzien in eerder genoemde behoefte en/of heb je een probleem opgelost. Omschrijf duidelijk het resultaat dat je “oplevert”.

Je weet duidelijk aan te geven wat het (beoogd) eindresultaat is van jouw inspanningen.

Stap 6: Zorg voor aanbevelingen met betrekking tot jouw geleverde diensten 

Als je je werk goed hebt gedaan, dan is de klant hoogstwaarschijnlijk tevreden over het resultaat en hoe dit tot stand is gekomen. Durf om een referentie / waardering te vragen. Hiermee kan je andere klanten weer overtuigen van jouw kracht en toegevoegde waarde. Dit is ook waardevolle feedback die je kunt gebruiken voor doorontwikkeling van jouw kennis, vaardigheden en dienstaanbod.

Je krijgt inzicht in de kwaliteit van jouw inspanningen.

Agenda

11 december

Netto inkomen berekenen doe je zo!

10.00 uur
Online
13 januari

Sterk starten met je eigen bedrijf

19.00 uur
Online

Blog

Startende ondernemers opgelet: Het regenboogsyndroom ligt op de loer!

Frank Baltes

We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoud en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.

Terug naar overzicht