Iedere (mogelijk) startende ondernemer heeft zo zijn eigen motivatie om te gaan ondernemen. Wat zijn jouw redenen om te starten met een eigen bedrijf en wat wil je er mee bereiken?
Kijk eens kritisch in de spiegel en ontdek jouw sterke en zwakke punten als ondernemer. Welke eigenschappen kan je goed gebruiken en welke kwaliteiten moet je verder ontwikkelen?
Alleen ga je sneller samen kom je verder! Kijk eens binnen je eigen kennissenkring wie jou kan helpen bij het ondernemerschap en vergroot je netwerk!
Wat is jouw antwoord als iemand vraagt wat je precies gaat doen? Kan jij dit kort, pakkend en overtuigend overbrengen?
Leg uit waarom de onderneming een succes gaat worden. Wat is de kracht van jouw idee en zijn er wellicht ook nog valkuilen te bedenken?
Onderzoek wie er allemaal behoefte heeft aan jouw producten en/of diensten. Op welke klantgroepen, branches en sectoren ga jij je richten? Denk creatief, durf te kiezen en bepaal jouw ideale klant(groep)!
Verdiep je goed in de kenmerken en het gedrag van je klanten! Omschrijf hun kenmerken en behoeftes en pas jouw aanbod hierop aan!
Kijk goed om je heen, van lokaal tot internationaal. Wat zijn de trends en toekomstverwachtingen in jouw branche. Ga op zoek naar kansen en ontwijk bedreigingen!
Je bent vast niet de enige aanbieder op de markt. Inventariseer jouw directe en indirecte concurrenten en kijk eens hoe zij het aanpakken!
Nu je weet wat er in de markt speelt en wie er allemaal aanwezig zijn, kan je jouw marktpositie kiezen! Omschrijf eens hoe jij opvalt in de markt en waarom klanten juist voor jouw aanbod kiezen.
Hoe val jij op in de markt? Spreek je doelgroep aan met een passend logo, goede kleurkeuzes en de juiste woorden. Uiteraard passend bij jouw aanbod en werkwijze!
Welke online en offline activiteiten ga je straks ondernemen om klanten te vinden en te binden. Bepaal jouw marketingstrategie met 6 B’s!
Er zijn verschillende mogelijkheden om je onderneming te starten. Bepaal welke vorm het beste past bij jouw situatie!
Met welke naam treed jij straks naar buiten? Bedenk een passende naam voor jouw bedrijf en je website. En vergeet niet even te controleren of de namen al gebruikt worden door anderen!
Ondernemen is risico nemen en risico lopen. Schat jou risico’s dus goed in en sluit waar nodig passende verzekeringen af.
Je hebt mooie ideeën en grote plannen! Vergeet echter niet te controleren of deze wel passend zijn binnen de huidige en toekomstige wetten en regels. Zo voorkom je veel frustraties, onnodige kosten en mogelijke boetes.
Hou je administratie goed op orde om zicht te houden op de prestaties van je bedrijf. En goede administratie scheelt overigens ook een hoop frustratie, tijd en geld
Zet eens op een rijtje wat je allemaal nodig hebt om je bedrijf te starten. Kijk hoe je dit financiert en bereken hoeveel winst je gaat maken.
Bekijk goed of je plan past bij jouw privésituatie. Levert de onderneming genoeg op om van te kunnen leven en heb je voldoende buffers om tegenvallers op te vangen?
De laatste halte en het ondernemerschap kan echt beginnen. Op naar de kamer van Koophandel!
Doorloop alle stappen van ons stappenplan. Bij iedere stap die je hebt afgerond activeer je een vinkje. Heb je ze allemaal gelezen, dan ontvang je per mail jouw starterscertificaat. Hiermee vergroot je de kans dat jouw onderneming een succes wordt!