In de voorgaande stappen heb je gekeken naar jezelf, je bedrijf, de klant en de omgeving. Je hebt inmiddels dus veel kennis opgedaan. Om deze kennis op een rijtje te zetten en te gebruiken om jouw onderscheidende positie in de markt te bepalen is het raadzaam een SWOT-analyse te maken.

SWOT-analyse

SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats, oftewel jouw sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Middels de SWOT-analyse werk je overzichtelijk aan de juiste strategieƫn om jouw persoonlijke en zakelijke doelen te bereiken. Lees hier meer over het maken van een SWOT-analyse.

Marktpositie

Belangrijk is te bepalen welke plaats jij in de markt gaat innemen. Is er nog voldoende ruimte (veel vraag, weinig aanbod) of moet je vechten voor je plaats (meer aanbod dan vraag). In beide gevallen is het belangrijk om goed zichtbaar en vindbaar te zijn voor jouw klanten. Bedenk dus goed hoe jij wilt gaan opvallen en waarom klanten juist met jou zaken moeten gaan doen.

USP

Het kan hierbij nuttig zijn als je t.o.v. de andere aanbieders bepaalde unieke eigenschappen hebt. Dit noemen we USP: Unique Selling Points. Dit kan jij zelf zijn als ondernemer maar ook bepaalde kennis, kwaliteiten of eigenschappen van jouw product of dienst. Maar denk ook aan jouw vestigingslocatie of manier van werken.

Ga voor jezelf goed na wat jouw bedrijf uniek maakt, waarom klanten juist voor jou kiezen of waarom jij een hogere of lagere prijs kan hanteren voor jouw product en/of dienst. Dit kan je in de volgende stap namelijkĀ  goed gebruiken bij het formuleren van een overtuigende marketingboodschap.

Terug naar stappenplan