Er komt heel wat kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Een goed begin is het halve werk. In de rubriek Starter in beeld vertellen ondernemers in spé over hun ervaringen en uitdagingen bij het starten van een eigen bedrijf. In deze tweede aflevering van 2024 komt Marieke van Zaal aan het woord. De ondernemer uit het Noord-Hollandse Obdam is in 2020 haar bedrijf GIGEL gestart. GIGEL is de originele en persoonlijke geldcadeau-app voor iedere gelegenheid, waarbij je een bedrag eenvoudig en veilig via Whatsapp, Messenger, e-mail of als postkaart met persoonlijke boodschap aan iemand stuurt. “Met het sturen van een geldbedrag via GIGEL kun je iemand echt vooruit helpen. Elke stap daarin telt, hoe groot of klein ook. Het bedrag kan die persoon besteden aan iets waar hij of zij behoefte aan heeft: bijvoorbeeld een droom waarmaken of een spaardoel.”
Kun je iets meer vertellen over jezelf? Wie ben je, waar kom je vandaan, wat is je werk- en studieachtergrond?
“Mijn naam is Marieke van Zaal, geboren in Alkmaar en alweer 23 jaar woonachtig in Obdam. Ik heb geen studie afgerond, ik wist nooit wat ik wilde worden. Ja, alles. Haha. Het is tekenend voor mij, dat ik overal bij denk: oeh, hoe werkt dat? Mijn specialisme zit in het doorgronden en stroomlijnen van processen. En dan voornamelijk in de zorg- en welzijnsbranche. Ik vind het belangrijk dat mijn werk iets bijdraagt aan het welzijn van mensen, ook al is dat indirect. Dat is ook waarom GIGEL zo goed bij mij past!“
Hoe en wanneer kwam je op het idee om voor jezelf te beginnen?
“Ik wilde van kinds af aan zelfstandig ondernemer worden. Het romantische idee van een winkeltje had ik als kind al. Ik kon daar helemaal in op gaan, uren zoet zijn. Later kwam de ondernemerskriebel serieus opzetten, nadat de woelige puberjaren voorbij waren en we gesetteld waren in ons koophuis met onze drie kinderen. Ik heb toen allerlei werkzaamheden onderzocht en geprobeerd: werken in een andere, creatievere branche, zelf een webshop beginnen, cursussen en coaching trajecten volgen over ondernemen en ga zo maar door.”
“Uiteindelijk heeft het allemaal bijgedragen aan waar ik nu sta met GIGEL. Het idee van GIGEL is ontstaan toen ik met mijn partner na twintig jaar eindelijk in het huwelijksbootje stapte. Toen kwam de coronapandemie. Er was veel onzeker, maar we waren toe aan iets moois toen we ervoor kozen om de bruiloft in bescheiden vorm toch te laten doorgaan. Hoewel door de COVID-regelgeving niet iedereen aanwezig kon zijn, kregen we toch van lieve mensen een mooi bericht en soms ook een geldbedrag. Dat geldbedrag wilden ze dan overmaken of ze vroegen of we een tikkie wilden sturen. Dit was het moment dat we ons afvroegen: kan dat nou niet anders? Want hoe leuk is het als je iemand kan verrassen met een geldcadeau! Wat bleek: het kon toen inderdaad niet anders. Tot nu uiteraard.”
Hoe ben je begonnen? Heb je veel onderzoek gedaan, hulp gevraagd, een duidelijk stappenplan gemaakt?
“De eerste reactie van veel mensen was: er zal wel een reden zijn dat zoiets als een geldcadeau nog niet bestaat en het vast niet lucratief zal zijn. Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om geen aannames te doen en je niet te laten ontmoedigen door zulke opmerkingen. In plaats daarvan ben ik onderzoek gaan doen. Eén van de dingen die ik heb gedaan was een online enquête uitzetten via een bekend platform, waarop ruim duizend reacties kwamen. Mede op basis van de data-analyse kwam ik tot de conclusie dat er zeker vraag is naar deze dienst.”
“Een goede enquête werkt alleen als je dat goed aanpakt en waarin de juiste vragen worden gesteld. Als je hiermee geen ervaring hebt, zoals bij mij het geval was, is dat een belangrijk leermoment. Toen ik een onderbouwde conclusie voor mijzelf op papier had, heb ik een pitch deck geschreven, een begroting gemaakt en ik ben gaan praten met leveranciers en investeerders. Ik kwam er snel achter dat het praten met investeerders veel te vroeg kwam. Ze vonden het allemaal een leuk idee, maar je moet er wel eerst een succes van maken. Dan kun je een paar dingen doen, zelf koos ik ervoor om mijn idee te bootstrappen, ofwel mijn bedrijf starten met eigen middelen, zonder externe financiering.”
Hoe ben je tot je bedrijfsnaam gekomen? Kun je iets meer vertellen over wat je doet?
“GIGEL was eigenlijk een tijdelijk gekozen projectnaam, maar iedereen die ik over GIGEL sprak zei dat ik deze bedrijfsnaam moest houden. Het is een samenvoeging van Gift en Geld. Je mag trouwens Giechel zeggen of in het Engels Giggle, het maakt niet uit. Ik krijg leuke reacties op deze naam, die goed bij het concept past. Denk aan een moment waarop je iemand waar je van houdt helemaal in zijn of haar element zag. Dat is toch genieten? Dat maakt vrolijk.”
“Met GIGEL heb ik het gevoel dat ik kan bijdragen aan vrolijkheid en genieten, omdat je iemand een persoonlijk bericht kan sturen, bijvoorbeeld een aanmoediging of een compliment. Daarbij kun je dan ook een geldbedrag sturen. Dat bedrag kan die persoon besteden aan iets waar hij of zij behoefte aan heeft: aan een droom waarmaken of een spaardoel. Zo help je iemand echt vooruit. Elke stap daarin telt, hoe groot of klein ook.”
“In de fase waarin we nu zitten, draait mijn bijdrage er vooral om GIGEL bekend te krijgen. Ik word daarin bijgestaan door marketingexpert Sanne Franssen, maar als eigenaar en bedenker ben ik natuurlijk verantwoordelijk voor elk onderdeel van GIGEL. De GIGEL-app draait, de bestellingen worden automatisch afgehandeld. Alleen de fysieke kaarten verstuur ik op dit moment nog handmatig.”
Wat is de grootste drijfveer geweest bij het voor jezelf beginnen? En waar liep je tegenaan in de beginperiode?
“Ik wil met GIGEL het traditionele concept van cadeaus veranderen. In plaats van de nadruk te leggen op het fysieke, kortstondige of massaal geproduceerde, wil ik met GIGEL mensen aanmoedigen om te investeren in betekenisvolle ervaringen en persoonlijke ontwikkeling. Denk aan een nieuwe hobby, een cursus of een lang gekoesterde droom. Dit versterkt de verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit, van snelle consumptie naar duurzame waardering, en ondersteunt een cultuur van minder verspillen en meer waarderen. Door de focus te leggen op wat echt belangrijk is, draagt GIGEL bij aan een bewustere, verbondener en duurzamere wereld.”
“Het is heel belangrijk om de kern waarom je iets doet helder te hebben en welke waarde jij daaraan toevoegt. Als je erdoorheen zit, helpt het om even naar de kern terug te grijpen. Zet ‘m op een tegeltje of plak hem op je koelkast. Dat helpt echt. Er waren momenten van zwakte, dat ik dacht: niemand zit hierop te wachten. Dan is het heel fijn als je een dergelijk tegeltje hebt, alsof iemand je als een soort cheerleader op de juiste baan houdt.”
Wie zijn je klanten? Richt je je op een specifieke doelgroep of nichemarkt? Hoe zorg je voor meer naamsbekendheid?
“Onze klanten zijn zowel mannen als vrouwen van 13 à 14 tot circa 55 jaar. Waar senioren nog een beetje huiverig voor dit soort diensten zijn, zie je dat de generatie die is opgegroeid met social media dergelijke nieuwe initiatieven gemakkelijk oppakt en omarmt. Dat is prima en ook begrijpelijk. Het is voor ons vooralsnog een mooie, grote doelgroep. Om deze groep te bereiken, werken wij samen met influencers op Instagram, TikTok en YouTube. Dit werkt het beste om ons concept tot leven te brengen.”
Waarin onderscheid jij je van de concurrentie? Waarom moeten klanten bij jou komen?
“GIGEL heeft een duidelijk voordeel ten opzichte van reguliere cadeaubonnen of contant geld dat steeds minder wordt gebruikt. Een Gigel kan niet je niet kwijtraken of vergeten én het is overal te besteden. Wil jij graag een tent van € 600 voor je verjaardag? Dan vraag je Gigels. Wil je sparen voor iets wat je graag wil doen of hebben? Of heb je een andere wens waar je het geld aan wil besteden? Vraag Gigels als persoonlijk geldcadeau.”
Heb je wel eens getwijfeld aan het ondernemerschap? Zo ja, op welke punten en welke momenten? Zo nee, waarom niet?
“Absoluut. Het ondernemerschap is echt een investering. Dan bedoel ik niet alleen financieel, maar ook in tijd en aandacht. Die kun je maar eenmaal vergeven. Tegelijkertijd probeer ik heel bewust aandacht te geven aan de mensen van wie ik houd. Mijn gezin weet dat ik helemaal voor GIGEL ga en ze steunen mij daarin gelukkig ook.”
Wat zijn volgens jou de mooiste en minder mooie kanten van het zelfstandig ondernemerschap?
“Het zelfstandig ondernemerschap kan in je eentje soms best eenzaam zijn. Het is fijn als je dan iemand hebt die helemaal in jou en je product gelooft, waarmee je kan brainstormen. De mooie kant is natuurlijk dat je zelf aan het stuur zit.”
Waar ben je het meest trots op?
“Het is supervet om iets te bouwen, dat je zelf hebt bedacht en dat vervolgens daadwerkelijk door mensen wordt gebruikt.”
Wat wil je over vijf jaar zakelijk bereikt hebben?
“Dan is GIGEL een begrip! Zoals Tikkie dat is voor geld terugvragen, is GIGEL dan de go to-app voor het geven van geld. Dit betekent dat we al onze plannen met GIGEL over vijf jaar ten uitvoer hebben gebracht, en dat zijn er nogal wat. We hebben nog veel meer leuke en feestelijke toevoegingen in onze hoge hoed zitten.”
Wat is jouw tip voor andere startende ondernemers?
“Mijn tip voor andere startende ondernemer is om direct vanaf de start ook het aspect marketing mee te nemen in je planning. Reserveer niet zomaar een uit de lucht gegrepen bedrag voor marketing, maar verdiep je daar serieus in. Het is in deze wereld met zoveel aanbod en informatie heel belangrijk om gevonden te worden. Als niemand weet dat je bestaat, dan heeft het allemaal weinig zin.”
Meer weten over Marieke Zaal en haar bedrijf GIGEL? Je vindt via onderstaande knop meer informatie over het bedrijf van deze ondernemer uit Obdam.
Wij zijn continu op zoek naar leuke verhalen van enthousiaste startende ondernemers.
Vertel jij graag meer over jouw bedrijf? Vul dan onderstaande vragenlijst in. Na ontvangst zal onze redacteur contact opnemen voor de uiteindelijke plaatsing op het Startersloket van deze gemeente.